Czy wniosek o ogłoszenie upadłości może zostać złożony w złej wierze?

16 kwietnia 2019 · 0 komentarzy

W związku z natłokiem zajęć związanych z obroną mojego doktoratu – o czym można przeczytać tutaj – nie napisałem o ciekawym artykule, którego mam przyjemność być współautorem.

W styczniowym numerze „Monitora Prawa Bankowego” opublikowany został artykuł napisany przez nas wspólnie z Jackiem Miłaszewskim. Omawiamy w nim zagadnienia związane ze złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości w złej wierze.

Czy wierzyciel może złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości wyłącznie w celu zniszczenia reputacji dłużnika?

Otóż – może. Sytuacja taka nie jest częsta, ale czasem się zdarza. A w artykule omawiamy także przypadki składania takich wniosków, które miały miejsce w praktyce.

Już bowiem samo złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości bardzo niekorzystnie wpływa na wizerunek oraz renomę przedsiębiorcy. Nawet jeśli wiadomo, że sąd nie uwzględni wniosku. Same pogłoski o toczącym się postępowaniu upadłościowym stawiają pod znakiem zapytania wiarygodność dłużnika i jego kondycję finansową – w oczach zarówno obecnych, jak i potencjalnych kontrahentów.

Rodzi to również zagrożenie w relacjach dłużnika z bankami. Banki najczęściej zastrzegają w umowach kredytowych odpowiednie klauzule pozwalające w takich przypadkach na wypowiedzenie umowy z uwagi na złą sytuację finansową przedsiębiorcy.

Złożenie wniosku w złej wierze powoduje u poszkodowanego utratę wiarygodności na rynku, prowadzącą do rezygnacji z zawierania umów przez kontrahentów. 

Prowadzi także do naruszenia dóbr osobistych danego przedsiębiorcy, takich jak dobra sława (dobre imię, dobra reputacja – odpowiednik dobrej czci osoby fizycznej).

Główną przyczyną składania nieuzasadnionych wniosków o ogłoszenie upadłości jest chęć przymuszenia dłużnika do uregulowania zobowiązań. Często uzasadnieniem wniosku są jednak wierzytelności sporne.

Wciąż brak jest prawnych możliwości powstrzymania działającego w złej wierze wierzyciela przed złośliwym złożeniem bezpodstawnego wniosku o ogłoszenie upadłości i rozpowszechnieniem informacji o tym fakcie.

Skutecznym rozwiązaniem byłoby zastosowanie uprawnień związanych z ochroną dóbr osobistych firmy. Próżno jednak szukać takich działań w dotychczasowej praktyce.

Serdecznie zapraszam do lektury!

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez PIŁAT i PARTNERZY Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Sp. p. Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest PIŁAT i PARTNERZY Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Sp. p. z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem wojciech.pilat@pilatipartnerzy.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: